За результатами опитування, найпопулярніший вебресурс із держпослугами серед українців — Дія. За три роки кількість користувачів порталу та застосунку зросла з 13% у 2020 році до 51% на початок жовтня 2023 року. Майже 80% оцінили свій досвід як радше або дуже позитивний.
«З моменту створення Мінцифра надає українцям зручні та швидкі інструменти отримання державних послуг. Цьогорічне дослідження показало, що рівень користування державними електронними послугами стабільно високий, українці в середньому користуються більшою кількістю цифрових сервісів і переважна кількість користувачів оцінюють свій досвід позитивно. Це свідчить, що громадяни вважають електронні послуги корисними та важливими у все більшій кількості сфер життя, тобто всі зусилля міністерства із цифровізації держсектору дають свої результати», — сказала Валерія Ткач, заступниця директора Департаменту з розвитку електронних послуг у Міністерстві цифрової трансформації України.
Крім того, дослідження показало, що українці почали частіше користуватися інтернетом. Кількість людей, які щодня бувають онлайн, протягом року зросла із 72% до 80%. А з 2021 року цей показник збільшився на понад 10%.
Ще 11% українців у 2023 році користувалися інтернетом нерегулярно: протягом 2–3 годин на тиждень і рідше. Узагалі не були онлайн — 9% респондентів. За два роки частка таких людей зменшилася на 5%.
«Найпомітніший “розрив” у користуванні державними електронними послугами залишається серед різних вікових категорій. Ця тенденція простежується протягом усіх років дослідження», — повідомив Антон Грушецький, виконавчий директор Київського міжнародного інституту соціології.
Так, 89% українців віком 18–29 років у 2023-му користувалися принаймні однією послугою. Серед опитаних віком 70 років та більше таких користувачів лише 30%. Найчастіше електронними послугами користувалися чоловіки з вищою освітою та з високим рівнем достатку.
Люди старшого віку найрідше користуються як державними цифровими послугами — лише 35% роблять це, так і інтернетом — тільки 50% бувають онлайн щодня, тоді як 30% узагалі не користуються. Однак саме в цій віковій категорії кількість регулярних користувачів інтернету за рік збільшилася аж на 18%.
Серед головних причин, чому люди не користувалися електронними послугами, — відсутність потреби (69%), брак навичок (27%) та відсутність пристрою з доступом до інтернету (19%).
До того ж кількість людей, які не користувалися е-сервісами через нестачу цифрових навичок, знизилася на 20%.
«Цьогорічне дослідження показало позитивну тенденцію — суттєве зменшення частки людей, для яких брак цифрових навичок є перешкодою, що заважає їм скористатися електронними послугами. Це одне з наочних свідчень того, що рівень цифрової грамотності в країні зростає, а українці мають усе більше можливостей для того, щоб навчатися користуватися смартфонами та інтернетом. Ми щасливі бачити ці результати, оскільки просування цифрової грамотності є одним із ключових напрямів, за яким UNDP за підтримки Швеції тісно працює разом із Мінцифрою протягом останніх років. Продовжуватимемо цю роботу, щоб ще більше українців мали швидкий доступ до державних е-послуг та інформації», — зазначив Володимир Брусіловський, керівник «Проєкту підтримки Дія» UNDP в Україні.
Цьогоріч у межах дослідження також уперше провели інтерв’ю про користування е-послугами серед ветеранів та ветеранок. Це дасть змогу усунути бар’єри та можливі проблеми, із якими стикаються ветерани під час користування цифровими сервісами.
Повний звіт за дослідження можна переглянути за посиланням.
Всеукраїнське опитування провів Київський міжнародний інститут соціології у 2023 році на замовлення UNDP в Україні за підтримки Швеції й у партнерстві з Міністерством цифрової трансформації України.